امام مهدی(عج) در کلام امام رضا علیه السلام/ "علی . ی"؛ مکذّبی که ادعای

چند روز دیگر رحلت حبیب و رسول خدا ؛جد بزرگوارتان حضرت ختمی مرتبت محمد صلی الله علیه و آله و سلم ، روزی که سرآغاز  ظلم بر خاندان رسالت و غربت مولایمان امیر المؤمنین علیه السلام ،شهادت فاطمه سلام الله علیها و مظلومیت تاریخی شیعه است . روزی که ظلم از شیطان آموخت چگونه حق خاندان رسالت را غصب کند و خون اولیاء الله را بر خود مباح داند. روزی که نطفه ی مظلومیت و شهادت حسن و حسین و فرزندان حسین علیهم السلام بسته شد. روزی که صورت مادرتان در حالی که هنوز پیکر پدر بزرگوارشان بر زمین بود، کبود شد و ... و امیرالمؤمنین ؛ حیدر کرّار به امر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای حفظ اسلام سکوت اختیار کرد تا انتقام سیلی زهرا سلام الله علیها را فرزندشان مهدی (عج) شما، از اولین ظالم ها بر خاندان نبوت بگیرید. ان شاالله

اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد  آل محمد وآخر تابع له  علی ذلک.

 

 

 *****

امام مهدی (عج) در قرآن

وَ لَقَدْ کَتَبْنٰا فِی اَلزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ اَلذِّکْرِ أَنَّ اَلْأَرْضَ یَرِثُهٰا عِبٰادِیَ اَلصّٰالِحُونَ(انبیاء /105)  

و در حقیقت، در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

*کلمۀ «ارض» وقتى به صورت مطلق و بدون قرینه مى‌آید، همۀ کرۀ زمین را دربرمى‌گیرد و مراد از «وراثت زمین» این است که سلطه بر منافع و استفاده از آنها از دیگران، به بندگان صالح منتقل شده و برکات زندگى نصیب ایشان و مختصّ آنان خواهد شد.

«وراثت زمین» طبق آیه شریفه به انسان‌هایى خواهد رسید که داراى دو صفت بسیار مهم باشند:

«عبد خدا» بوده و هیچ استقلالى براى خود قائل نیستند. همه وجودشان را براى خدا قرار داده‌اند و مهر عبودیت بر پیشانى‌شان مى‌درخشد.

اینان به مرز ایمان و توحید واقعى رسیده‌اند و همه چیز را در شعاع وجود او و براى او و به سوى او مى‌بینند.

«صالح» و شایسته بوده و لیاقت بهره‌بردارى را دارا هستند. تفسیر آیه، مربوط به حضرت مهدى علیه السّلام است و حتى اگر در روایتى، به آن حضرت اشاره نشده بود، باز هم آیه حکومت او را مطرح مى‌کند؛ زیرا:

قیام جهانى حضرت مهدى علیه السّلام یکى از امور مسلّم در معارف اسلامى است.

بیان خداوند در آیه، به صورت وعده است؛ یعنى، وعده داده که زمین در اختیار بندگان صالح قرار مى‌گیرد.

«کتب» در اصطلاح از امرى حتمى و قطعى حکایت دارد. در مفردات راغب، آمده است: از حکم امضا شده و از اثبات، به کتابت تعبیر مى‌شود شىء ابتدا به ذهن مى‌آید و مورد خواست انسان قرار مى‌گیرد، سپس به گفت‌وگو مى‌گذارد و پس از تصویب و پذیرفتن، براى عملى شدن ثبت و مکتوب مى‌شود

کلمۀ «ارض» در آیه، سراسر کره زمین را شامل مى‌شود و این فقط در زمان ظهور امام زمان (عج) تحقّق خواهد یافت.

«ارث بردن» ، یعنى اینکه وارث در نحوه استفاده از مال و همۀ منافع آن، اختیار کامل داشته باشد و چنین استفاده‌اى از منافع زمین، تنها در زمان ظهور براى «بندگان صالح» فراهم است.

امام باقر علیه السّلام مى‌فرماید:

مراد از کلمۀ «ذکر» در وَ لَقَدْ کَتَبْنٰا... همۀ کتاب‌هاى [پیامبران] است. و مراد از أَنَّ اَلْأَرْضَ...(1) قائم علیه السّلام و یاران او مى‌باشد.

از روایت بالا استفاده مى‌شود که این وعدۀ الهى در همۀ کتاب‌هاى آسمانى بیان شده است.

با نگاهى کوتاه به زندگى و آرمان‌هاى انسان‌ها از آغاز تاکنون، به روشنى در مى‌یابیم که یکى ازبزرگ‌ترین آرزوها و خواسته‌هاى همه پیامبران و اولیا و انسان‌هاى طالب حق و آزاد اندیش، بر پایى جامعه توحیدى و حکومتى بر پایۀ فرمان‌هاى آسمانى و عدالت‌گستر الهى است تا در پناه آن با دستیابى عادلانه و صحیح بر منافع و منابع موجود، انسان‌ها به سعادت ممکن و بالندگى و رشد روزافزون و کسب درجات کمال در خورشأن خویش برسند. روشن است که این امید و آرزو زمانى محقق مى‌گردد که حاکمى عادل، کاردان و توانا، در رأس آن قرار گیرد و خود را موظّف به انجام فرمان‌هاى الهى بداند.

اینک ما در عصرى به سر مى‌بریم که تنها و تنها این امید، از آخرین خورشید هدایت و امامت انتظار مى‌رود؛ او که نامش در کلام پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و معصومین علیهم السّلام و به حدّ «تواتر» و یقین بیان شده و جاى تردید در این زمینه وجود ندارد.

باتوجه به ذیل آیه «وعد اللّه» از این آیه نیز وجود امام زنده حاضر استفاده مى‌شود.(2)

*****

طرح گرافیکی

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن (علیهما السلام)

برای دریافت پوستر در ابعاد بزرگ روی تصویر کلیک کنید

*****

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و امام مهدی (عج)

شیخ صدوق در کتاب شریف کمال الدین 7 حدیث از امام رضا علیه السلام درباره امام مهدی (عج) نقل نموده است. موضوع این احادیث : اشاره به مخفی بودن ولادت حضرت حجت علیه السلام،غایب بودن حضرت (عج)، سایه نداشتن حضرت (عج)، برپایی عدالت بعد از ظهور، روشن شدن زمین به نور حضرت در زمان ظهور، ندای منادی که مردم را اجابت دعوت آن بزرگوار می خواند، طولانی بودن عمر حضرت (عج) و سیمای جوان ایشان،قدرت فوق العاده امام مهدی (عج)، برپایی عدل و داد پس از ظلم و جوری که بر مردم رفته.

یکی از احادیثی که امام رضا علیه السلام درباره امام عصر (عج) فرموده اند با این مضمون است:«پدر و مادرم فدای او باد. همنام جدّم و شبیه من و شبیه موسی عمران است و بر او گریبان و طوق های نورانی است که از شعاع نور قدس پرتو گرفته است و هنگام فقدان «ماء معین» بسیاری از زنان و مردان مؤمن، دلسوخته و متأسف و اندوهناک خواهند بود، گویا آنها را در ناامیدترین حالتشان می بینم که ندا می شوند به ندایی که از دور همانگونه شنیده می شود که از نزدیک :او رحمتی بر مؤمنان و عذابی بر کافران است.(3)

*****  

ویژگی های امام مهدی (عج)

غوث

از القاب خاصّه آن حضرت و به معناى پناه و پناهگاه است.

در توسل جستن به ائمه علیهم السّلام جهت حوائج دنیا و آخرت گفته‌اند: هرگاه شمشیر به محل ذبح تو رسید (کنایه از کثرت گرفتارى و بى‌پناهى) به حضرت حجت علیه السّلام استغاثه کن؛ به درستى که تو را درمى‌یابد و او غیاث المستغیثین است. بگو: «یا صاحب الزمان! انا مستغیث بک» یا بگو: «یا صاحب الزمان! اغثنى! یا صاحب الزمان ادرکنى»(4) 

*****

 

امام مهدی (عج) و منتظران

آیت الله بهجت

حضرت آیت‌الله‌العظمى شیخ محمدتقى بهجت قدس‌سره در اواخر سال ۱۳۳۴ ه‍.ق. در شهر فومن، واقع در استان «گیلان» به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایى حوزه را در مکتب‌خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال ۱۳۴۸ ه‍.ق. هنگامى که تقریباً ۱۴ سال از عمر شریفش مى‌‏گذشت، براى تکمیل دروس حوزوى عازم عراق شد و علاوه بر تحصیل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن سامان بهره‌ها برد. در سال ۱۳۵۲ ه‍.ق. براى ادامه تحصیل به «نجف اشرف» رهسپار گردید و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آیات عظام شیخ مرتضى طالقانى قدس‌سره به پایان رساند و در دروس خارج محضر آیات عظام: آقا ضیاء عراقى و میرزاى نائیینى، آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین غروى اصفهانى، سید ابوالحسن اصفهانى، شیخ محمدکاظم شیرازى، صاحب حاشیه بر مکاسب را درک کرد. در علوم معقول، کتاب الاشارات والتنبیهات و اسفار را نزد آیت‌الله سید حسین بادکوبه‏‌اى فراگرفت. آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره در زمان تلمذ، به تدریس سطوح عالى پرداخت و در تألیف کتاب سفینة‏البحار با محدث کبیر حاج شیخ عباس قمى رحمه‌الله همکارى نمود.

در زمینه تهذیب نفس، از همان کودکی در زادگاهش فومن، محضر عالم بزرگوار سعیدى و درکربلا از برخى علماى دیگر بهره برد، تا اینکه در نجف اشرف در سن ۱۷ سالگى با آیت حق سید علی قاضى قدس‌سره آشنا شد. وی گمشده خویش را در وجود ایشان یافت و در سلک شاگردان عرفانى ایشان درآمد.

سرانجام در سال ۱۳۶۴ ه‍.ق. برابر ۱۳۲۴ خورشیدی با قلبى صیقل‌یافته از معنویت و سینه‏‌اى مالامال از عشق به حضرت حق و با کوله‌بارى از علم و کمال به سرزمین خویش هجرت نمود. او درحالى‌که آماده بازگشت به نجف اشرف بود در زمانى که هنوز چندین ماه از مهاجرت آیت‌الله بروجردى رحمه‌الله به قم نگذشته بود، موقتاً هم‌جوار حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها  شد. خبر رحلت اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف یکى پس از دیگرى سبب شد در شهر مقدس قم رحل اقامت افکند.  در شهر قم در درس آیات عظام کوه‌کمره‌اى و آیت‌الله‌العظمى بروجردى رحمهماالله شرکت نمود. همچنین معظم‌له پس از ورود به قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به تربیت شاگردانى همت گماشت.

غروب یکشنبه، بیست‌وهفتم اردیبهشت سال ۱۳۸۸ ش. وقتی خبر رحلت آن عالم ربانی در شهر پیچید، بهت و حیرت، و آنگاه ناله و شیون شهر را فراگرفت. سیل مشتاقان و شیفتگان فقاهت و مرجعیت به‌سوی قم سرازیر شد و سرانجام پیکر مطهر آن پیر راحل در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در مسجد بالاسر در خاک مشک‌بوی عصمت آرمید.(5)

*****

 

امام عصر (عج) در کلام آیت الله بهجت(ره)

امام زمان (عج) (عینُ النّاظره و اُذُنُه السّامِعَه ولِسانُهُ النّاطق و یَدُهُ الباسطَه: چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشادۀ خداوند) است.(6)

در رؤیت امام (علیه السلام) مقابله و محاذات شرط نیست؛ بلکه هر جا نشسته، بر اَرَضین سُفلی و سماوات سبع و مافیهنَّ و ما بینهنَّ اِشراف دارد.(7)

سبب غیبت امام زمان (عج) خود ما هستیم!

به افرادی که پیش از ظهور در دین و ایمان باقی می مانند و ثابت قدم هستند، عنایات و الطاف خاصی می شود. (8)

لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.(9)

ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.(10)

دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.(11)

در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد! (12)

هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را می دانیم؛ و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی - هر چند ضعیف - خدمتش می فرستیم؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می کنیم! (13)

انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست! (14)

چه قدر حضرت [امام زمان (علیه السلام)] مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است!(15)

هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت (عج) و فَرَج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، یا نزدیک! (16)

امام (عج) در هر کجا باشد، آن جا خضراء است. قلب مؤن جزیرۀ خضراء است؛ هر جا باشد، حضرت در آن جا پا می گذارد.]

قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آن جا هست! (17)]

اشخاصی را می خواهند که تنها برای آن حضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!(18)

 


اگر به قطعیّات و یقینیّات دین عمل کنیم، در وقت خواب و به هنگام محاسبه پی می بریم که از کدام یک از کارهایی که کرده ایم قطعاً حضرت امام زمان (عج) از ما راضی است؛ و از چه کارهایمان قطعاً ناراضی است.(19)
به طور یقین دعا در امر تعجیل فرج آن حضرت، مؤثّر است، اما نه لقلقه. (20)

ائمه (علیهم السلام)] فرموده اند: شما خود را اصلاح کنید، ما خودمان به سراغ شما می آییم و لازم نیست شما به دنبال ما باشید! (21)

تا رابطۀ ما با ولیّ امر: امام زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطۀ ما با ولیّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.(22)

از گناه ما و به خاطر اعمال ما است که آن حضرت [حضرت حجّت (علیه السلام)]، هزار سال در بیابان ها در به در و خائف است! (23)

اگر اهل ایمان، پناهگاه حقیقی خود را بشناسند و به آن پناه ببرند، آیا امکان دارد که از آن ناحیه، مورد عنایت واقع نشوند؟!(24)

/ 2 نظر / 13 بازدید
مهدی

اللهم عجل لولیک الفرج [گل]

مشاوره ازدواج

باسلام و احترام همانطور که مستحضر هستيد در جامعه کنوني به دليل عدم آشنايي کامل خانواده ها، نسبت به امر مهم ازدواج، متاسفانه آمار اختلاف خانوادگي و طلاق بطور چشمگيري افزايش يافته. دکتر کيهان نيا با سابقه بيشتر از 30 سال در زمينه مشاوره خانواده و ازدواج ، نويسنده 17 عنوان کتاب و همچنين کارشناس رسمي صدا و سيما با توجه به نياز جامعه برآن شده است تا کليه تجارب خود را از طريق دنياي آنلاين در اختيار خانواده ها قرار دهد تا در حد وظيفه اجتماعي و توانايي خود قدمي در جهت تعديل مشکلات خانوادگي بردارد. لذا از شما دوست گرامي خواهشمنديم با معرفي سايت دکتر کيهان نيا در وبلاگ پربازديد خود، ما را در انجام اين وظيفه اجتماعي همراهي نماييد آدرس سايت مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده www.besooiekamal.com چنانچه برايتان مقدور هست سايت دکتر کيهان نيا را به لينک دوستان خود اضافه کنيد دستتان را به گرمي ميفشاريم. در صورتي که ما را لينک کرديد لطفا به ما اطلاع دهيد تا خدمات ويژه اي که براي شما در نظر گرفته ايم را تقديم کنيم. متشکر