بررسی روایی توقف خورشید و طلوع از مغرب و طولانی شدن روز و ماه و سال


 


شاید برای بسیاری  از ما  که روزها و سالها را پشت سر هم و بدون تغییرات محسوسی گذرانده ایم باور این حقیقت که ممکن است حرکت زمین روزی کند شده و یا از حرکت باز ایستد و یا در جهت عکس خود حرکت کند سخت باشد.


فراموش نکنیم بسیاری از معجزات انجام شده توسط پیامبران الهی به امر خداوند بوده و برای آگاه ساختن و بیدار کردن دلهای مرده بندگانی است که دچار روزمره گی حیات فانی شده و وجود خالق را فراموش و انکار می کنند و خلقت جهان با عظمت و آسمانها را تصادفی خوانده خالق ناظم و مدبر این هستی با عظمت را باور ندارند. بر این اساس بسیاری از معجزات نیاز به تفسیر منطقی ندارند و تلاش ما برای یافتن علل آن بی فایده و نوعی ضعف ایمان است. اگر به خدا و روز رستاخیر و پیامبران الهی و ائمه اطهار اعتقاد داریم باید سخنان آنها را نیز بدون آنکه در آن شک کنیم بپذیریم. در قرآن کریم در باره معجزات پیامبران الهی نمونه های بسیاری ذکر شده است معجزه حضرت ابراهیم در اثبات معاد، و عبور از کوه آتش برای اثبات حقانیت سخنان خود و اینکه پیامبری از سوی خداست. معجزات حضرت موسی ید بیضاء و عصایی که اژدها می شود و شکافته شدن دریا و عبور قوم بنی اسرائیل و جاری شدن 12 چشمه از سنگ با اشاره عصا و نوشیدن از آن و نزول مائده آسمانی و زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی و نفخ روح در مجسمه گلی پرنده و زنده شدن و حرکت او به امر خدا و... همه و همه تنها یک وجه مشترک دارند و آن عدم وجود دلیل منطقی و درک طریق تحقق این معجزات است. این معجزات غیر از عذابهای الهی است که بر اقوام گناهکار پیشین نازل و مجرای طبیعی داشته است و لذا بین این دو تفاوت باید قائل شد. عذابهایی مثل سیل و طوفان نوح و یا زلزله و صیحه آسمانی و آتشفشان و باد صرصر که قوم عاد را نابود کرد اینها شاید دلایل علمی و مجرای طبیعی تحقق داشته باشند ولی معجزات از این امر مستثناء هستند. در حقیقت معجزه از نوع عذاب نیست و برای بشر و نظم آفرینش ضرری ندارد و جدای از عذاب الهی است که بر اساس سنتهای الهی نازل می شود و سبب از بین رفتن اقوام گناهکار می گردد.


در طول تاریخ بسیاری از معجزات و گاه شدیدترین حوادث برای بیداری و تنبیه بشر اتفاق افتاده بدون اینکه حیات بر روی زمین خاتمه یابد. لذا معجزات الهی همواره از مجرای طبیعی و منطقی که عقل ما بتواند آن را درک کند نیست .


هنوز دانشمندان ناسا نتوانسته اند بفهمند چطور ماه شکافته و سپس دوباره جمع شده ولی بر این که در برهه ای از زمان ماه به دو نیم شده و دوباره به هم پیوسته اقرار دارند و تصویرهای گرفته شده از سطح ماه این قول را اثبات می کند. برای اطلاع بیشتر به این لینک مراجه فرمایید:
( معجزه شق القمر و اسلام آوردن یک دانشمند مسیحی)

 

 چنین معجزاتی که حتی بشر با گذشت این همه سال و پیشرفت در علوم فضا و ... نتوانسته دلیلی برای حدوث آن بیابد تنها یک چیز را ثابت می کند . این عالم و نظام هستی خالقی دارد و خالق آن نظم دهنده در آن است و قدرت و علم و اختیار و اراده تصرف در آن را دارد هر چند بسیاری از این امور  قابل درک و فهم برای بشر نباشد و عجز بشر را در تفسیر و توضیح آن به همراه داشته باشد . از جمله این معجزات که در زمان ظهور آخرین منجی و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف روی می دهد ، ایستادن خورشید در آسمان یا به عبارت دیگر توقف حرکت زمین برای مدتی کوتاه و کند شدن حرکت زمین است که در روایات به آن اشاره شده و دانشمندان غربی نیز سعی دارند آن را توجیه نمایند. هر چند توقف حرکت زمین از دید بسیاری از دانشمندان و کارشناسان می تواند به پایان حیات در روی زمین منجر شود ولی اگر به روایات آخر الزمان دقت کنیم می بینیم که این امر معجزه الهی برای کسانی است که هنوز هم نسبت به خالق خود کافر هستند و به صراحت می فرماید که توبه و بازگشت بندگان پس از این واقعه پذیرفته نمی شود .


لذا دلیلی وجود ندارد که بگوییم با توقف حرکت زمین حیات خاتمه می یابد و امکان بازگشت حرکت مجدد آن نیست . اگر توقف زمین را معجزه الهی و برای توجه مردم به ظهور آخرین آیه الهی در روی زمین بدانیم آنگاه می توان گفت خالق آسمانها و زمین قادر است زمین را متوقف کرده و دوباره آن را به حرکت درآورد بدون آنکه حیات نابود گردد و یا اتفاق ناگواری بیفتد و اصولا آیا حرکت و گرداندن میلیارها ستاره و سیاره و کهکشان و نظم کیهان برای خالق سخت تر است یا توقف چند ساعته یک سیاره کوچک و بازگرداندن مجدد حرکت آن؟ لذا در مقابل درک عظمت خالق و نظم کیهان درمی یابیم که توقف چند ساعته حرکت زمین به امر خداوند نباید امری سخت و غیر قابل قبول تلقی گردد.


لذا در بحث حوادث آخر الزمان نمی توان همواره با دلایل علمی همه آنچه را که اتفاق خواهد افتاد اثبات نمود . بلکه بسیاری از این حوادث سریع وناگهانی و خارج از محاسبه و درک انسان است و از این جهت معجزه اطلاق میشود .


رسول خدا (صلی­ الله­ علیه­ وآله) می فرماید:

زمان ظهور فرا نخواهد رسید تا آنکه خورشید از مغرب خود طلوع کند. هر گاه چنین شود و مردم نیز آن را ببینند، همگی ایمان خواهند آورد. امّا این هنگام، زمانی است که ایمان­ آوردن هیچ کس برایش سودمند نخواهد بود.( الإشاعة لأشراط الساعة، ص ۲۴۹، ب ۳.).


امام باقر (علیه­ السلام) فرمود:

پیش از قیام قائم (علیه­ السلام) مردم به وسیلۀ آتشی که در آسمان آشکارمی شود و سرخی ­ای که آن را فرا می گیرد، از گناهانشان بازداشته می شوند. الإرشاد، ج ۲، ص ۳۸۷.


هر گاه عبّاسی به خراسان رسد، گیسوی سختی‏آور در مشرق طلوع می‏کند. نخستین بار که طلوع کرد، برای نابودی قوم نوح بود، هنگامی که خدا غرقشان کرد. در زمان ابراهیم (علیه‏السّلام)، آن گاه که او را در آتش افکندندو زمانیکه خداوندفرعون وهمراهانش را نابود ساخت و هنگامی که یحیی پسر زکریّاکشته شد،طلوع کرد. پسهر گاه آن را دیدید، از شرّ فتنه‏ها به خدا پناه برید.طلوع این ستاره پس از گرفتن خورشید و ماه خواهد بود. سپس ]بنی‏ عبّاس[درنگ نمی‏کنند(دوام نمی آورند) [جز زمانی کوتاه]، تا آنکه اَبْقَع در مصر آشکار شود الفتن، ص 148، جزء ۳، ح 607


 نکته دیگر اینکه باید قبول کنیم که ما در دوره ظهور و آخر الزمان قرار داریم . یعنی بسیاری از بی نظمی های طبیعت زمینه ای برای پایان حیات در روی زمین نیز می باشد و برپایی قیامت پس از قیام قائم اتفاق خواهد افتاد و چنانچه در آیات قرآن دقت نماییم می بینیم که یک چهارم آیات آن متعلق به معاد و هشدار در باره آن است و از این زاویه همه این وقایع برای آگاهی و بیداری و بازگشت بندگان از گناهان و توبه آنان به در گاه حق بوده تا قبل از دیر شدن و از دست رفتن فرصت به فطرت الهی و پرستش خدای یکتا روی آورند. لذا اصرار و انکار برخی مبنی بر اینکه امکان توقف زمین و یا ظهور ستاره سرخ رنگ وجود ندارد و یا طلوع خورشید از مغرب توجیه پذیر نیست و یا امکان نابود شدن دو سوم جمعیت بشر امکان پذیر یا عادلانه نیست، اینها ناشی از ضعف ایمان و عدم اعتماد و اعتقاد به قدرت خالق است و از سویی دیگر نشانه عدم قبول و ایمان به نزدیکی قیامت است در حالیکه آیات قرآن دلالت اکید بر نزدیکی قیامت دارند. خداوند به صراحت در قرآن در آیات متعددی هشدار داده در صورت عدم رعایت تقوا و پرهیز از گناهان و ایمان به پیامبران الهی سنت از بین رفتن کافران و طغیانگران اجرا خواهد شد و این کار برای خدا سخت نیست و تعارفی هم ندارد. سنتی قطعی است و سنتهای الهی تغییر نمی کند.


إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا النَّاسُ وَیَأْتِ بِآخَرِینَ وَکَانَاللّهُ عَلَى ذَلِکَ قَدِیرًاسوره نساء ایه 132

اىمردم ! اگر خدا بخواهد همه شما را از میان برمی  دارد ، و گروه دیگرى رابه جاى شما ] می  آورد ; و خدا همواره بر این کار تواناست

 .

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ*وَمَا ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِیزٍ*سوره ابراهیم آیه 19-20

اىانسان ! ] آیا [ به طور قطع و یقین ] ندانسته اى که خدا آسمان ها و زمینرا بر پایه درستى و راستى و نظم و حساب آفرید ؟ اگر بخواهد شما را از میانمی  برد ، و خلقى جدید می  آورد . « 19»و این [ کار ] بر خدا دشوار و گران نیست

 .

یَا أَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْوَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِیسَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءوَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ- سوره مائده آیه 54

اىاهل ایمان ! هر کس از شما از دینش برگردد [ زیانى به خدا نمی  رساند ] خدابه زودى گروهى را می  آورد که آنان را دوست دارد ، و آنان هم خدا را دوستدارند ; در برابر مؤمنانْ فروتن اند ، و در برابر کافرانْ سرسختو قدرتمندند ، همواره در راه خدا جهاد می  کنند ، و از سرزنش هیچ سرزنشکننده اى نمی  ترسند . این فضل خداست که به هر کس بخواهد می  دهد ; و خدابسیار عطاکننده و داناست .


یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّالْحَمِیدُ*إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ*وَمَا ذَلِکَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِیزٍ* سوره فاطر ایات 15-17

اى مردم ! شمایید نیازمندان به خدا ، و فقط خدا بى نیاز و ستوده است . « 15»اگر بخواهید شما را از بین می برد و آفریده تازه اى می آورد . « 16»و این کار بر خدا دشوار نیست ،


همچنین آیات نزدیکی قیامت و توصیف ان در قرآن بسیار زیاد است که ذکر آن نیازمند نگاشتن کتابی مفصل است و لذا تنهابه ذکر این نکته اکتفا می کنیم که باید قبول کنیم که در دوره ما ظهور و قیامت رخ خواهد داد و ما " نسل آخر الزمان " بوده و پیامبری پس از نبی گرامی اسلام نازل نخواهد شد و حیات قومی جدید تا روز قیامت در زمین وجود نخواهد داشت.  دوره بعد از ظهور را قیامت صغری و حد فاصلی تا قیامت کبری می دانند. مدت زمان قیامت صغری و تاریخ قیامت کبری را تنها خدا می داند و از آیات قرآن چنین استنباط می شود که قیامت با توجه به عمر زمین و سابقه حیات انسان بر روی آن بسیار نزدیک است. از نزول قرآن اندکی بیش از 1400 سال می گذرد و این را با عمر کون که 13 میلیارد سال می باشد و یا با ظهور اولین نسل انسانها در زمین که بین 2 تا 3 میلیون سال است مقایسه کنید.

 

طولانی شدن روز و ماه و سال در هنگام ظهور و بعد از آن

 

اقتربت الساعة و انشق القمر *فتول عنهم یوم یدع الداع الی شئ نکر

(قمر: 1 و6).

«آن ساعت نزدیک آمد و ماه آسمان شکافته شد. پس از

/ 0 نظر / 11 بازدید