آیت الله سبحانی گفتند: تا زمینه قیام ملی، اسلامی و انسانی در تمام جهان وجود نداشته باشد، حضرت ظهور نخواهد کرد.



به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از مرکز خبر حوزه ، آیت­ الله سبحانی، ظهر امروز در نهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر سوره صف در مجتمع آموزش عالی فقه (حجتیه) قم، با اشاره به این­که برای شناسایی انبیاء سه راه وجود دارد، اظهار داشتند: اولین راه این است که آن نبی دارای معجزاتی باشد و ارتباط او را با جهان غیب ثابت کند، مانند حضرت موسی(علیه السلام) که برای اثبات نبوت خود معجزاتی را به قوم بنی­ اسرائیل نشان داد.



ایشان به تشریح راه دوم شناسایی انبیاء پرداخته و ابراز داشتند: راه دوم قرائن و شواهدی است که دلیل بر راستگویی آن نبی کند؛ البته این راه غالباً در کتابی نیامده و بنده آن را در یک کتاب عالم شیعی اهل ترکیه مطالعه کرده­ام.

این مرجع تقلید با اشاره به این­که برای نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) قرائن و شواهد بسیاری بر راستگویی ایشان وجود دارد، اذعان داشتند: بزرگترین قرینه برای راستگویی رسول­الله(صلی الله علیه و آله)، وجود مبارک امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بود و همچنین می­توان از وجود سلمان، ابوذر، مقداد و ..... بر راستگویی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) شهادت داد.

معظم­له بشارت نبی پیشین بر نبی بعد از خود را دلیل سوم بر شناسایی انبیاء ذکر کرده و خاطرنشان ساختند: از حضرت مسیح(علیه السلام) در آیه ششم از سوره صف آمده است: "وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ" «و بشارت‏دهنده به رسولى که بعد از من مى‏آید و نام او احمد است!». ایشان به نبی بعد از خود که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) باشند، بشارت داده است و این دلیل سوم برای شناسایی انبیاء می­باشد.

*تفسیر آیه هفتم از سوره صف
آیت­ الله سبحانی در ادامه به تفسیر آیه هفتم از سوره صف پرداخته و تصریح کردند: خداوند متعال در آیه هفتم از سوره صف فرموده است: "وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَهُوَ یُدْعَى إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ"  «چه کسى ظالمتر است از آن کس که بر خدا دروغ بسته در حالى که دعوت به اسلام مى‏شود؟ خداوند گروه ستمکاران را هدایت نمى‏کند!» بنابراین عذاب کسی که بر خدا دروغ می­بندد؛ در حالی که دعوت به اسلام می­شود از دیگران بیشتر است.

ایشان به آیه هشتم از سوره صف اشاره کرده و اظهار داشتند: خداوند متعال در این آیه می­فرماید: "یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ"  «آنان مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولى خدا نور خود را کامل مى‏کند؛ هر چند کافران خوش نداشته باشند!».

*اقسام نور
این مرجع تقلید به تعریفی از معنای نور پرداخته و ابراز داشتند: گاهی نور حسی است، همانند لامپ یا خورشید، گاهی هم نور معنوی است که مراد قرآن است و یا پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله).

معظم­له با اشاره به وجه شبه نور حسی و معنوی، اذعان داشتند: دو وجه شبه نور را می­توان برای این دو ذکر کرد. نخستین وجه این است که انسان در سایه نور راه را از چاه تشخیص می­دهد؛ بنابراین هر کجا که نور خدا و پیامبر او بتابد، این انوار الهی راه سعادت و شقاوت را به انسان نشان می­دهند.

*دزدان در شهر بدون عالم
آیت­ الله سبحانی افزودند: وجه دوم در این است که هر کجا نور حسی باشد، دزدان و درندگان در مخفیگاه می­مانند و در هنگام شب به بیرون می­آیند؛ پس نتیجه می­گیریم که کجا نور قرآن بتابد، در آنجا افراد جاهل نمی‌توانند، فعالیتی انجام داده و مردم را به شیطان­پرستی دعوت کنند؛ اما اگر شهری بدون عالم بماند و نور قرآن در آن تابیده نشود، دزدان عقائد جوانان به بیرون آمده و به دزدی افکار آنها مشغول می­شوند.

ایشان به آیه نهم از سوره صف اشاره کرده و خاطرنشان ساختند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: "هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ" «او کسى است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند!».

*پیروزی اسلام بر سایر ادیان و فرق
این مرجع تقلید با اشاره به این­که اسلام بر تمام ادیان و فرق پیروز شده است، تصریح کردند: سوالی که در اینجا مطرح می­شود این است آیا این پیروزی از طریق برهان بوده یا علل خارجی داشته است؟ در پاسخ باید گفت، بعضی معتقدند اسلام از نظر منطق و برهان بر دیگران غلبه کرده و بعضی دیگر معتقدند شاید علاوه بر منطق و برهان، از نیروی نظامی نیز کمک گرفته است.

معظم­له با بیان این­که آیه نهم از سوره صف را باید دو مرحله­ای دانست، اظهار داشتند: مرحله نخست آن در زمان نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و امام علی(علیه السلام) رخ داده و برای مرحله بعدی آن باید منتظر ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) بود.

آیت ­الله سبحانی با اشاره به این­که تا زمینه قیام ملی، اسلامی و انسانی در تمام جهان وجود نداشته باشد، حضرت ظهور نخواهد کرد، ابراز داشتند: زبان حکومت حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) منطق است و ایشان با شمشیر این حکومت را به پیش نخواهند برد.

ایشان در پایان ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، اذعان داشتند: حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تمام دارایی خود را برای دین خدا داد؛ او زنی بود که سه سال در شعب ابی­طالب به همراه نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) ماند و طاقت آورد.