من توجه بینندگان عزیزان را به این نکته جلب می‌کنم که حدود 90٪ وهابیت و اهل سنت در رابطه با مهدویت، حدود 50 یا 60٪ با شیعه هم‌عقیده هستند. یعنی اینها معتقد هستند که آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بشارت داده به وجود آقا حضرت مهدی (علیه السلام) که آن نازنین وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد؛ همان‌گونه که از ظلم و ستم لبریز شده است.

 

 

 

 

آقای هدایتی

آیا در قرآن کریم آیاتی مبنی بر وجود حضرت بقیة الله الأعظم، حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد یا نه؟

استاد حسینی قزوینی

السلام علی معز الأولیاء و مذل الأعداء.

بنده این بشارت را به بینندگان عزیز عرض کنم که ما تلاش کردیم در مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) که مسؤلیتش با بنده است، نرم افرازی را آماده کنیم که مدعی هستیم کامل‌ترین نرم افراز در رابطه با آقا امام زمان (علیه السلام) است. این کار را 2 ماه قبل انجام دادیم و وارد بازار کردیم و در طول این 2 ماه بیش از 20 هزار نسخه از این برنامه تکثیر و توزیع شده است. حتی برخی از مراکز، 3 تا 5 هزار نسخه خریده‌اند تا در شب نیمه شعیان، به شیفتگان و دلباختگان حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه) إهداء نمایند.

ما در این نرم افراز تلاش کرده‌ایم، در مرتبه اول، کلیه آیاتی که درباره آقا امام زمان هست، از منابع شیعه و سنی بیاوریم. من آماری که همین چند دقیقه قبل از واحد نرم افراز گرفتم، گفتند 255 آیه از آیات قرآن در مورد حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) است که احادیثی از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی (علیهم السلام) در مورد آن آیات آمده است.

حدود 2 هزار سؤال و شبهه پیرامون وجود مقدس آقا ولی عصر (ارواحنا له الفداء) بوده که مراکز پژوهشی در قم و سایر استان‌ها جواب داده‌اند و با حفظ حقوق معنوی این مراکز در این برنامه آورده‌ایم.

کلیه توقیعات حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) را در اینجا ذکر کرده‌ایم. احادیثی که از حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) صادر شده و روایاتی که از ائمه معصومین (علیهم السلام) پیرامون حضرت آمده، آورده‌ایم. گزیده‌‌ای از بهترین مداحی‌ها و مولودی‌ها در رابطه با حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) را آورده‌ایم. البته کلیه کسانی که در حوزه نرم افزار کارشناس هستند، اتفاق نظر دارند که کامل‌ترین نرم افزار پیرامون حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) بوده است. ما به بینندگان عزیز این مژده را می‌دهیم که به زودی این نرم افزار را در سایت قرار خواهیم داد؛ چون هدف ما از این نرم افزار‌ها مادی نیست. همان‌طور که برنامه الرسول را که برنامه نمونه سال گذشته شناخته شد، الآن روی سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء)  وجود دارد.

در مورد این آیات، من فقط یک مورد را اشاره می‌کنم. سوره توبه آیه 33 دارد:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

خداوند رسولش را برای هدایت و دین حق ارسال نمود تا این‌که دین اسلام را بر تمام ادیان آسمانی غلبه بدهد؛ ولو این‌که مشرکین خوش نداشته باشند.

جمله: 

لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ

یعنی دین اسلام بر تمام ادیان غالب خواهد آمد و مسأله‌ای است که در این آیه آمده و مفسران نامی اهل سنت، مثل آقای قرطبی، فخر رازی، أبو حیان، ثعلبی و ... اتفاق نظر دارند که این آیه مربوط به آقا امام زمان، حضرت مهدی (علیه السلام) است.

و قال السبکی ذلک عند خروج المهدی. لا یبقی أحد إلا دخل الإسلام.

غلبه اسلام بر سایر ادیان و به اهتزاز درآمدن پرچم اسلام و فرو ریختن سایر پرچم‌ها در زمان خروج و قیام حضرت مهدی (علیه السلام) اتفاق خواهد افتاد. هیچ فردی در کره زمین نمی‌ماند، جز این‌که بعد از قیام آقا امام زمان (علیه السلام) داخل دین اسلام می‌شود.

تفسیر امام قرطبی، ج8، ص121 ـ تفسیر فخر رازی، ج16، ص40 ـ تفسیر بحر المحیط، ج5، ص34 ـ تفسیر زاد المسیر لإبن جوزی، ج3، ص290 ـ تفسیر الثعلبی، ج 5، ص35 ـ مجمع البیان للطبرسی، ج5، ص35

* * * * * * *

آقای هدایتی

مجموعه روایاتی که در کتب شیعه و سنی وارد شده، چه تعدادی است؟

استاد حسینی قزوینی

در رابطه با روایاتی که در کتب شیعه و سنی پیرامون وجود مقدس آقا ولی عصر (علیه السلام) آمده، آماری که بنده دارم ـ از 4 یا 5 سال قبل ـ، تألیفاتی که شیعه و سنی درباره امام زمان (علیه السلام) داشته‌اند، تاکنون 1145 کتاب در مورد قبل از ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) تا سال 1384 نوشته شده و احادیثی که در این کتب آمده، 1941 روایت است از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در منابع اهل سنت و از ائمه (علیهم السلام) در منابع شیعه، روایت آمده است.

1. مثلاً 91 روایت داریم که مضمونش این است:

الأئمة إثنا عشر، أولهم علی و آخرهم المهدی.

امامان 12 نفر هستند که اول آنها علی و آخر آنها مهدی است.

البته روایت:

خلفائی إثنا عشر.

هم در کتاب صحیح مسلم و هم در کتاب صحیح بخاری آمده است. اگر فرصتی شد درباره این روایت بحث خواهیم کرد که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود:

خلفای من 12 نفر هستند.

ولی اسامی اینها فقط در برخی از کتب اهل سنت، مثل مناقب خوارزمی، مقتل الحسین، فرائد السمطین، ینابیع المودة و ... آمده است.

2. 94 روایت داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند:

ائمه 12 نفرند و آخرین آنها مهدی است.

منتخب الأثر، حضرت آیت الله صافی،‌ ص99 و ص105

3. 107 روایت داریم که آمده است:

ائمه 12 نفرند و نهمین فرزند امام حسین (علیه السلام)، مهدی و قائم آل محمد است.

منتخب الأثر، ص124.

4. 50 روایت داریم که أسماء ائمه (علیهم السلام) در آنها آمده است. در منابع شیعه و سنی. به ویژه در حدیث لوح که فرمود:

اولین خلیفه من علی، بعد از او امام حسن (علیه السلام)، بعد از امام حسین (علیه السلام)، امام زین العابدین (علیه السلام)، امام باقر (علیه السلام)، امام صادق (علیه السلام) و ... تا آقا ولی عصر (علیه السلام).

مجموع این روایاتی که عرض کردم، 342 روایت است که مضمونش این است:

ائمه بعد از من 12 نفرند و آخرین آنها مهدی است.

5. 148 روایت داریم که مضمونش این است:

إن المهدی، التاسع من ولد الحسین.

مهدی، نهمین فرزند حسین است.

6. 99 روایت داریم که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود:

مهدی، ششمین فرزند امام صادق (علیه السلام) است.

7. 98 روایت داریم که آمده است:

مهدی، پنجمین فرزند امام کاظم (علیه السلام) است.

8. 95 روایت داریم که آمده است:

مهدی، چهارمین فرزند امام رضا (علیه السلام) است.

9. 90 روایت داریم که آمده است:

مهدی، سومین فرزند امام جواد (علیه السلام) است.

10. 90 روایت داریم که آمده است:

مهدی، دومین فرزند امام هادی (علیه السلام) است.

11. 146 روایت داریم که آمده است:

مهدی، فرزند امام عسکری (علیه السلام) است.

12. 136 روایت داریم که آمده است:

دوازدهمین امام و خاتم ائمه، حضرت مهدی (علیه السلام) است.

مجموع این روایاتی که عرض کردم، 902 روایت است. یعنی 902 روایت داریم که در این روایات اشاره شده که آقا حضرت مهدی (علیه السلام)، فرزند امام عسکری (علیه السلام)، فرزند امام هادی (علیه السلام) و ... است.

بعضی از افرادی که خداوند قلب آنها را کور گردانیده و نمی‌توانند حقایق را ببیند، می‌آیند در شبکه‌های آن‌چنانی شروع می‌کنند به أراجیف بافتن و می‌گویند که امام عسکری (علیه السلام) نگفته است که امام بعد از من مهدی است. امام علی (علیه السلام) نگفته ... . اگر خودشان سواد ندارند، به کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده، از کتاب کافی گرفته تا بحار الأنوار، به ویژه کتاب منتخب الأثر که مجموع این روایات را جمع کرده مراجعه کنند.

13. جالب این است که ما 91 روایت داریم که آمده است:

إن له غیبة طویلة إلی أن یأذن الله تعالی بالخروج.

14. 313 روایت داریم که:

امام زمان (علیه السلام) دارای عمر طولانی است.

منتخب الأثر، ص349

15. 14 روایت داریم که آمده است:

ولادت امام زمان (علیه السلام) مخفی است.

16. 118 روایت داریم درباره کسانی که در زمان آ‌قا امام عسکری (علیه السلام)، حضرت مهدی (علیه السلام) را دیده‌اند، در زمان غیبت صغری دیده‌اند و معجزات و کراماتی از امام زمان (علیه السلام) مشاهده کرده‌اند.

اینها یک آمار اجمالی بود از روایاتی که پیرامون حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) نقل شده است. اگر ما بخواهیم برای هر کدام از اینها یک نمونه ذکر کنیم، مثنوی هفتاد من کاغذ شود. از این 1941 روایت اگر هزار روایتش ضعیف باشد، حتی 1500 روایتش ضعیف باشد، آیا 400 روایت صحیح و درست و معتبر داریم یا نه؟ در کدام یک از موضوعات اسلامی ـ از توحید گرفته تا معاد ـ این‌همه انبوه روایات سراغ دارید؟

کسی که این روایات را ببیند و یک‌سری مطالب نادرست و بی‌اساس را در میان مردم منتشر کند، مثل کسی است که حداقل در روز روشن آفتاب را می‌بیند و با دلائل واهی و أراجیف می‌خواهد ثابت کند آفتابی وجود ندارد.

* * * * * * *

آقای هدایتی

آیا از حدیث شریف ثقلین، پیرامون حیات امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌توانیم استفاده کنیم؟

استاد حسینی قزوینی

یکی از احادیثی که به حق غیر قابل انکار است، حدیث ثقلین است. ما در اوائل امسال پیرامون حدیث ثقلین مفصل صحبت کردیم و برزگان اهل سنت اعتراف به صحت حدیث ثقلین کرده و حتی بعضاً معتقد به تواتر حدیث ثقلین هستند. جناب احمد بن حنبل و دیگران این حدیث را آورده‌اند که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود:

انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی و إنهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.

من دو چیز گران‌بهاء در میان شما می‌گذارم و می‌ورم: کتاب خدا و عترتم. این دو از هم جدا نمی‌شوند تا در حوض کوثر به من متصل شوند.

جالب این است که آقای إبن کثیر دمشقی سلفی ـ متوفای 774 هجری و شاگرد ذهبی که وهابیون سخنان او را تالی تلو سخن خدا می‌دانند و بر خودشان اجازه مناقشه در سخنان إبن کثیر را نمی‌دهند ـ در تفسیرش می‌گوید:

در روایت صحیح ثابت شده است که پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) در خطبه روز غدیر فرمودند:

و قد ثبت فی الصحیح أن رسول الله صلی الله علیه و سلم قال فی خطبته بغدیر خم: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و إنهما لم یفترقا حتی یردا علی الحوض».

تفسیر إبن کثیر، ج4، ص122

آقای حاکم نیشابوری ـ متوفای 404 هجری ـ می‌گوید:

هذا حدیث صحیح علی شرط الشیخین.

المستدرک، ج3، ص109 و 148

و همچنین جناب هیثمی در مجمع الزوائد می‌گوید:

رواه احمد و اسناده جید.

این روایت را احمد در مسندش ‌آورده و سندش خوبی دارد.

مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص163

این روایت از نظر سند هیچ مشکلی ندارد.

این تعبیر که می‌فرماید:

لم یفترقا حتی یردا علی الحوض.

کتاب و عترت از هم دیگر جدا نمی‌شوند.

ما از آقایان اهل سنت سؤال می‌کنیم که اگر شما منکر وجود مقدس حضرت مهدی (علیه السلام) هستید، نسبت به این روایت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) چه توجیهی دارید؟ یعنی هر کجا قرآن هست، عترت در کنار او است.

انکار وجود آقا ولی عصر (علیه السلام)، در حقیقت ـ نستجیر بالله ـ نسبت کذب به وجود آقا نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) است. جالب این است که از شخصیت‌های برجسته اهل سنت، جناب سمهودی در کتاب جواهر العقدین، صفحه 244 این تعبیر را دارد:

إنَّ ذلک یُفهم وجود من یکون أهلاً للتمسک من أهل البیت و العترة الطاهرة فی کلِّ زمان وجدوا فیه إلی قیام الساعة حتَّی یتوجَّه الحثُّ المذکور إلی التمسک به، کما أنَّ الکتاب العزیز کذلک و لهذا کانوا کما سیأتی أمانًا لأهل الأرض، فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض.

از حدیث ثقلین ما می‌فهمیم که برای تمسک به اهل بیت و عترت طاهر در هر زمانی تا قیام قیامت، یک نفر باید باشد تا عبارت نبی مکرم که فرمودند: اگر به آنها تمسک کنید، گمراه نخواهید شد، باید یک نفر از اهل بیت تا قیامت باشد برای تمسک به اهل بیت، در کنار تمسک به قرآن.

من فراموش نمی‌کنم که چند روز پیش در یکی از این ماهواره‌ها، یک نفر این حدیث را خواند:

امام (علیه السلام) مایه ثبات زمین است، اگر نباشد، زمین تمام اهلش را در خود فرو خواهد برد

که وجود هستی و وجود زمین و زمان بستگی دارد به وجود امام، این روایت را با حالت استهزاء و تمسخر می‌خواند و با عبارت‌های وقیحانه تعبیر می‌کرد.

خود سمهودی می‌گوید ما از این روایت می‌فهمیم که در هر زمانی از زمان‌ها تا قیام قیامت باید یک نفر از اهل بیت باشد و اینها امان اهل ارض و وسیله آرامش اهل زمین هستند، اگر این اهل بیت از زمین برداشته شوند، تمام ساکنان زمین نابود خواهند شد.

البته این روایت را ما قبلا هم اشاره داشتیم. حاکم نیشابوری در المستدرک علی الصحیحین، جلد 2، صفحه 448 از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند:

النجوم أمان لأهل السماء، فإذ أذهبت أتاها ما یوعدون و أنا أمان لأصحابی ما کنت، فإذا ذهبت أتاهم ما یوعدون و أهل بیتی أمان لأمتی، فإذا ذهب أهل بیتی أتاهم ما یوعدون.

صحیح الاسناد و لم یخرجاه.

نکته دیگر این‌که إبن حجر هیثمی مکی در کتاب الصواعق المحرقة ـ که در رد شیعه نوشته است ـ می‌گوید:

و فی أحادیث الحث علی التمسک بأهل البیت إشارةٌ إلی عدم انقطاع متأهل منهم للتمسک به إلی یوم القیامة، کما أنَّ الکتاب العزیز کذلک و لهذا کانوا أماناً لأهل الأرض کما یأتی و یشهد لذلک الخبر السابق: فی کل خلَف من أمتی عدول من أهل بیتی.

این روایاتی که ما را به تمسک به اهل بیت ملزم می‌کند، اشاره دارد که هیچ موقع فردی از اهل بیت که شایستگی برای تمسک دارد تا قیامت از روی زمین برداشته نخواهند شد؛ همان‌طوری که قرآن تا قیام قیامت هست. اهل بیت پیامبر مایه امنیت اهل زمین از بلا هستند.

الصواعق المحرقة، ج2،‌ ص442

و همچنین جناب آقای مناوی ـ از شخصیت‌های پر آوازه اهل سنت ـ در کتاب فیض القدیر، جلد 2، صفحه 20 همین تعبیری را که جناب سمهودی و إبن حجر هیثمی دارد، آورده است.

پس بنابراین حدیث ثقلین که می‌گوید:

شما اگر به اهل بیت و قرآن تمسک کنید، گمراه نمی‌شوید و آن‌ دو از هم جدا نمی‌شوند تا قیام قیامت.

نشان می‌دهد که یک نفر از اهل بیت (علیهم السلام) همواره باید باشد تا به او تمسک شود و امروز آن شخص، جز آقا ولی عصر (ارواحنا له الفداء) کس دیگری نیست.

* * * * * * *

آقای هدایتی

رویکرد وهابیت و عقائد آنها در خصوص مسأله مهدویت چگونه است؟

استاد حسینی قزوینی

من قبل از این‌که پاسخ حضرت‌عالی را جواب بدهم، باید بگویم که آن فرد معلوم الحال 2 ، 3 هفته است یک‌سری عبارت‌های خیلی رکیک و وقیح و دور از ادب و ادبیات نسبت به عقائد شیعه، حتی نسبت به وجود مقدس آقا ولی عصر (علیه السلام) مطرح می‌کند. من همین‌جا عرض می‌کنم که خواست دشمن هم همین است که بیاید یک نفر وهابی سینه‌چاک را وادار کند که چند فحش به شیعه بدهد، 4 نفر شیعه هم وارد بشوند و چند فحش به مقدسات اهل سنت بدهند. دشمن می‌خواهد شیعه و سنی را به جان هم بیندازد و در وسط، آنها منافع خود را ببرند.

من از همین‌جا از همه عزیزان درخواست دارم که اگر با برنامه‌ ایشان هم تماس می‌گیرند، دقت کنند که با ادبیات مقتضی فرهنگ شیعه با وی صحبت کنند و از هرگونه اهانت و جسارت خودداری کنند. در پنجشنبه گذشته که آخرِ برنامه ایشان را می‌دیدم، ایشان فحاشی‌هایش مشخص است و مقدسات 400 میلیون شیعه را این طور مورد اهانت قرار می‌دهد.

نکته دیگر از برادر عزیزم جناب آقای مولانا عبد الحمید امام جمعه محترم زاهدان که سه هفته قبل در خطبه‌های نماز جمعه گفتند:

ما هر گونه اهانت به شیعه را محکوم می‌کنیم

و در این زمینه سخن خیلی زیبایی گفتند. این فرد هتاک هم که از منسوبین نزدیک ایشان است، همان‌طوری که ایشان نسبت به شبکه سلام اگر در لابه‌لای برنامه‌ها، عبارت تندی یا کم مهری بود، در نماز جمعه رسماً موضع می‌گیرند، من تقاضا می‌کنم از ایشان تا نسبت به هتاکی این فرد نیز که هم از منسوبین ایشان هستند و هم خود را نماینده اهل سنت معرفی می‌کند، موضع صریح‌شان را اعلام کنند و برائت‌شان را از این فرد و سخنان وقیح‌شان رسماً اعلام کنند و اگر این مسائل به این شکل پیش برود ما می‌ترسیم که بعضی از عزیزان در شبکه سلام و یا در سایر شبکه‌ها موضع مقابله به مثل بگیرند و آن وقت نه به صلاح ما هست و نه به صلاح این عزیزان.

 

رویکرد وهابیت نسبت به مهدویت

من توجه بینندگان عزیزان را به این نکته جلب می‌کنم که حدود 90٪ وهابیت و اهل سنت در رابطه با مهدویت، حدود 50 یا 60٪ با شیعه هم‌عقیده هستند. یعنی اینها معتقد هستند که آقا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بشارت داده به وجود آقا حضرت مهدی (علیه السلام) که آن نازنین وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد؛ همان‌گونه که از ظلم و ستم لبریز شده است. در این زمینه ما اختلاف آن‌چنانی با اهل سنت حتی با وهابیت هم نداریم. البته اگر فرصتی شد در رابطه با مهدویت نوعی و شخصی که چه شاخصه‌های دارد بحث خواهیم کرد.

نکته جالب توجه این است که إبن تیمیه، بزرگ تئورسین وهابیت هم وقتی در برابر انبوهی از روایات در صحاح سته و حتی در صحیح بخاری و صحیح مسلم درباره حضرت مهدی (علیه السلام) مواجه می‌شود، صراحتاً می‌گوید:

إن الأحادیث التی یحتج بها علی خروج المهدی أحادیث صحیحة، رواها أبو داود و الترمذی و أحمد و غیرهم من حدیث إبن مسعود و غیره.

احادیثی که می‌توانیم احتجاج کنیم بر آن احادیث بر قیام مهدی،‌ این احادیث صحیح هستند. این روایات را ابو داود، ترمذی و احمد و إبن مسعود و دیگران نقل کرده‌اند.

منهاج السنة النبویة، ج4، ص211

خود آقای إبن قیّم جوزیه ـ شاگرد و ناشر افکار إبن تیمیه ـ هم در این زمینه مفصل بحث کرده است و می‌گوید:

احادیث مربوط به مهدی، احادیث حسن و صحیح هستند.

جالب‌تر از اینها این‌که آقای بن‌باز ـ مفتی اعظم سابق عربستان سعودی ـ می‌گوید:

أمر المهدی معلوم و الأحادیث فیه مستفیضة، بل متواترة و قد حکی غیر واحد من أهل العلم تواترها و هی متواترة تواترا معنویا، لکثرة طرقها و اختلاف مخارجها و صحابتها و رواتها و ألفاظها، فهی ـ بحق ـ تدل علی أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت و خروجه حق.

و قد رأینا أهل العلم أثبتوا أشیاء کثیرة بأقل من ذلک و الحق أن جمهور أهل العلم، بل هو الاتفاق: علی ثبوت أمر المهدی و أنه حق و أنه سیخرج فی آخر الزمان و أما من شذّ من أهل العلم ـ فی هذا الباب ـ فلا یلتفت إلی کلامه فی ذلک.

قضیه مهدویت، قضیه روشنی است، احادیث در این‌باره مستفیض هستند؛ بلکه متواتر هستند ... .

مجلة الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة، العدد 3، السنة الأولی 1388، فی ذیل محاضرة عبد المحسن العباد.

همچنین آقای ناصر الدین البانی ـ که از او به بخاری دوران تعبیر می‌‌کنند ـ شبیه این عبارت را دارد.

مجله التمدن الإسلامی الدمشقیة، شماره 27 و 28، سال 22، ص642

رابطة العالم اسلامی که در حقیقت مرکز فرهنگی وهابیت است، در ماه می سال ‌1976 میلادی رسماً اعلام کرد:

فإنّ الاعتقاد بظهور المهدی یعتبر واجباً علی کل مسلم و هو جز من عقائد أهل السنة و الجماعة و لا ینکر ذلک إلاّ کلّ جاهل أو مبتدع.

اعتقاد به ظهور مهدی، یک امری است واجب بر همه مسلمانان. این عقیده، جز عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت‌گذار، کسی نمی‌تواند این عقیده را انکار کند.

مشکل ما با وهابیت، نسبت به وجود حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) ولادت آن حضرت و این‌که آیا حضرت مهدی (علیه السلام) از نسل امام عسکری (علیه السلام) است؟ و در سال 255 هجری به دنیا آمده است یا نه؟ مورد اختلاف با وهابیت همین است که اینها قاطعانه در برابر این عقیده شیعه ایستاده‌اند. اگر فرصتی شد امشب یا در یک جلسه دیگر، آمار انبوهی از علماء بزرگ اهل سنت را اعلام خواهیم کرد که صراحتاً در کتاب‌های خودشان گفته‌اند که حضرت مهدی (علیه السلام) در سال 255 هجری یا در سال 258 هجری از نرجس خاتون و امام عسکری (علیه السلام) به دنیا آمده است. من آمار 120 نفر از علمای اهل سنت را جمع کرده‌ام که همگی اعتراف دارند بر ولادت آقا امام مهدی (علیه السلام).

* * * * * * *

آقای هدایتی

نظرات علماء بزرگ اهل سنت را که اعتراف و اقرار دارند بر ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) در سال 255 هجری، برای ما بیان بفرمایید.

استاد حسینی قزوینی

در رابطه با شخصیت‌های اهل سنت که در رابطه با ولادت حضرت مهدی (علیه السلام) سخن گفته‌اند، من فقط چند نمونه از علماء أنساب که حرف اول را آنها می‌زنند و بعد چند نفر از شخصیت‌های برجسته را عرض می‌کنم.

 

اعتراف علماء أنساب اهل سنت بر ولادت حضرت مهدی (علیه السلام)

1. ابو نصر سهل بن عبد الله

ایشان از أعلام قرن چهارم است و در کتاب سر السلسلة العلویة، صفحه 39 صراحت دارد بر این‌که حضرت مهدی (علیه السلام) فرزند امام عسکری (علیه السلام) به دنیا آمد و او را قائم و حجت می‌دانند.

بعد می‌گوید:

هیچ اشکالی در نسب آن حضرت نیست؛ ولی به خاطر برخی از مسائل سیاسی، برادرش جعفر آمد و میراث امام عسکری را ادعا کرد.

 

2. فخر رازی

ایشان از شخصیت‌های برجسته اهل سنت است و وفای 606 هجری و صاحب تفسیر کبیر و صراحت دارد:

فله إبنان و بنتان. أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان و الثانی موسی درجه فی حیات أبیه.

امام عسکری 2 دختر و 2 پسر داشتند. یکی از آن 2 پسر، صاحب الزمان است و دیگری موسی بوده که در زمان حیات پدرش از دنیا رفته است.

الشجرة المبارکة فی أنساب الطالبیة، ص78

 

3. محمد امین

ایشان از شخصیت‌های بلند آوازه اهل سنت است در شناخت أنساب و قبائل عرب و در کتاب سبائک الذهب فی معرفة قبائل العرب، صفحه 364 صراحت دارد:

محمد المهدی و کان عمره عند وفات أبیه، خمس سنین.

عمر مهدی، هنگام وفات پدرش 5 سال بوده است.

آقای علوی در کتاب المجدی فی انساب الطالبین، صفحه 130 و إبن عنبه در عمدة الطالب فی أنساب آل أبی طالب، صفحه 199 این تعبیر را دارند.

 

اعتراف علماء اهل سنت بر ولادت حضرت مهدی (علیه السلام)

1. إبن اثیر جزری

آقای إبن اثیر جزری، در الکامل فی التاریخ، جلد 7،‌ صفحه 274 صراحت دارد بر ولادت امام زمان (علیه السلام) در سال 255 هجری که در هنگام وفات آقا امام عسکری (علیه السلام) حضرت در قید حیات بوده است.

 

2. إبن خلکان

آقای إبن خلکان از استوانه‌های علمی اهل سنت در کتاب وفیات الأعیان، جلد 4، صفحه 176 می‌فرماید:

کانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس و خمسین و مأتین.

ولادت مهدی در روز جمعه نیمه شعبان، سال 255 هجری بوده است.

 

3. ذهبی

آقای ذهبی در کتاب‌های متعددش در این زمینه سخن گفته است. در تاریخ اسلام، در وفیات 251 تا 260 آورده است:

و أما إبنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة، فولد سنة ثمان و خمسین و قیل سنة ستة و خمسین.

حضرت مهدی، فرزند عسکری در سال 258 یا 256 هجری به دنیا آمده است.

همین تعبیر را در سیر اعلام النبلاء، جلد 13، صفحه 119 دارد. شبیه این عبارت در کتاب العبر فی خبر من غبر، جلد 5، صفحه 37 دارد.

آقای زرکلی وهابی ـ از وهابیون معاصر ـ که در حقیقت تراث وهابیت را در کتاب الأعلام زنده کرد، می‌گوید:

ولد فی سامرا و مات أبوه و له من العمر خمس سنین و قیل فی تاریخ مولده لیلة نصف شعبان سنة خمس و خمسین و مأتین.

مهدی در سامرا به دنیا آمد، در حالی‌که 5 سال بیشتر نداشت، پدر خود را از دست داد. می‌گویند او در نیمیه شعبان سال 255 هجری به دنیا آمده است.

این‌ها نمونه‌هایی بود که من عرض کردم. إن شاء ا... باز هم در مناسبت‌های بعدی بیشتر توضیح می‌دهیم.

* * * * * * *

سوالات بینندگان

سوال:

با توجه به این‌که در مسجد النبی نام تمامی ائمه شیعه و از جمله امام زمان (علیه السلام) نوشته شده و البته در زمان عثمان نوشته شده و این‌که نسبت به آن زمان این مسجد وسیع‌تر هم گشته است و دوباره ساخته شده است، چطور دولت وهابی اجازه داده است که نام ائمه شیعه دوباره نوشته شود؟

همان کسی که شما از او نام بردید، بارها در برنامه‌شان ادعا کرده‌اند که امام عسکری (علیه السلام) فرزندی نداشته است.

دیگر این‌که ایشان یک تهمت بسیار زشتی به یکی از علماء بزرگ شیعه؛ یعنی سید شرف الدین موسوی زده است که ایشان ـ نعوذ بالله ـ فتوی داده‌اند که اگر دو مرد سفرشان طولانی شود و همسرشان همراه آنها نباشد، می‌توانند با هم‌دیگر نزدیکی کنند.

البته من می‌دانم که این مطلب دروغ است؛ ولی شما بیشتر توضیح دهید.

جواب:

عزیزانی که به مکه و مدینه مشرف شده‌اند، تقریبا در حدود 30 متری فاصله قبر نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) که فضایی باز است، دیده‌اند که اسامی صحابه و ائمه (علیهم السلام) و نام مقدس آقا ولی عصر (علیه السلام) به نام محمد بن الحسن در آن‌جا نقش بسته است. گرچه آنها پارسال یا قبل از آنآمده‌اند این محمد بن الحسن را طوری تنظیم کرده‌اند که این میم و دالش را خدشه‌دار کرده‌اند تا محمد بن الحسن خوانده نشود.

اما این‌که این آقای معلوم الحال گفته است که کاشف الغطاء گفته در سفرها همجنس بازی چنین و چنان است، من نمی‌خواهم خیلی روی این مطلب مانور بدهم. خود این آقا بنابر آن‌چه که در سایت‌ها و برخی از اخبار آمده و خودش هم به آن اتهامی که از ایران فرار کرد و دیگر جرأت آمدن ندارد، این است که آن اتهام شنیعش را به آقا امام صادق (علیه السلام) یا مرحوم کاشف الغطاء نسبت می‌دهد. بله، این مطلب در همان کتاب لله ثم للتاریخ که ما در جلسه گذشته درباره‌اش صحبت کردیم، آمده است. کتابی که نویسنده‌اش موهوم و خیالی است و چنین مؤلفی وجود خارجی ندارد. ایشان در آن کتاب یک عبارت خیلی وقیحی را از قول مرحوم کاشف الغطاء، به آقا امام صادق (علیه السلام) نسبت داده است که فرمود:

اذا طال بک السفر، علیک بنکاح الذکر

با این‌که این مؤلف نه یک لحظه کاشف الغطاء را دیده و نه وجود خارجی دارد. من در همین کتاب قصة الحوار الهادی، صفحه 232 مناظره‌ای پیرامون این کتاب داشتم با جناب آقای شیخ محمد بن جمیل زینو در مکه مکرمه آورده‌ام.

* * * * * * *

سوال:

خداوند تبارک و تعالی در سوره انعام آیه 50 می‌فرماید:

قُلْ لَا أَقُولُ لَکُمْ عِنْدِی خَزَائِنُ اللَّهِ وَ لَا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَ لَا أَقُولُ لَکُمْ إِنِّی مَلَکٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا یُوحَی إِلَیَّ ...

ای پیامبر! به مردم بگو: من علم غیب نمی‌دانم و خزانه‌های خدا هم پیش من نیست و ملائکه هم نیستم.

یعنی پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) نمی‌دانست که یک ساعت بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا با این حال پیامبر امین (صلی الله علیه و آله) دستور خدا و قرآن کریم را عمل کرده و به مردم گفته که من غیب نمی‌دانم یا این‌که از طرف خودش قصه‌بافی کرده و خبر از هزاران سال بعد داده است؟

لذا اگر 400 حدیث که برای امام زمان (علیه السلام) که سهل است، 4 میلیارد حدیث هم درست کنند، روز قیامت می‌فهمند تهمت به خدا و پیامبر زدن چه عواقبی دارد؟

جواب:

بعضی از افراد با وقیح‌ترین عبارات که واقعاًَ زیبنده انسان نیست، می‌آیند در بعضی از جاها از مراجع تقلید و ائمه (علیهم السلام) تعبیر می‌کنند که خدا می‌داند من خجالت می‌کشم آن عبارت‌ها را نقل کنم.

من برای روشن شدن اذهان مخاطبین عزیز و گرامی، چه شیعه و چه سنی عرض می‌کنم که ما در قرآن آیات متعددی داریم:

وَ عِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ

سوره أنعام/آیه59

کاملاً واضح و روشن است. ولی این از صفات یهود و نصاری است که:

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ

سوره بقره/آیه85 

خداوند که در آیات متعدد می‌فرماید:

علم غیب را جز خدا نمی‌داند

در سوره جن، آیه 26 و 27 صراحت دارد:

عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أَحَدًا / إِلَّا مَنِ ارْتَضَی مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا

خداوند بر غیب خودش احدی را آگاه نمی‌کند / مگر کسی را که از او راضی باشد

در این آیه صراحت دارد که خداوند اگر از کسی راضی باشد، همانند پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله)‌، بر علم غیب خودش او را آگاه می‌کند.

این آیه قرآن است. ما روایات متعدد داریم که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) از آینده خبر داده است. بعضی‌ها در زمان پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) به وقوع پیوسته است و بعضی‌ها بعد از او به وقوع پیوسته است.

آقای إبن تیمیه، صراحت دارد بر این‌که افرادی از صحابه و عده‌ای دیگر علم غیب می‌دانستند و از آینده خبر می‌دادند. جالب این است که آقای إبن تیمیه در کتاب منهاج السنة، جلد 8، صفحه 135 صراحت دارد:

بعضی از افرادی که جادوگری بلد هستند، از آینده خبر می‌دهند، مدعیان نبوت، علم غیب داشتند.

حتی گفته‌اند که خود إبن تیمیه دارای علم غیب بوده است. إبن قیم جوزیه ـ شاگرد إبن تیمیه ـ در کتاب مدارج السالکین، جلد 2، صفحه 489 می‌گوید:

إبن تیمیه قبل از این‌که قوم مغول و تاتار حمله کنند، از حمله آنها به ما خبر داد و بعد از 5 سال این قضیه اتفاق افتاد.

و جالب این است که می‌گوید:

إبن تیمیه می‌گفت: من بر لوح محفوظ اطلاع دارم.

لوح محفوظی که أحدی جز خداوند از آن خبر ندارد، آقای إبن تیمیه از آن اطلاع داشت.

فلما أکثروا علیّ قلت: لا تکثروا، کتب اللّه تعالی فی اللوح المحفوظ: إنّهم مهزومون فی هذه الکرة و أنّ النصر لجیوش الإسلام.

قال: أطعمت بعض الأمراء و العسکر حلاوة النصر قبل خروجهم إلی لقاء العدوّ و کانت فراسته الجزئیة فی خلال هاتین الواقعتین مثل المطر.

در لوح محفوظ چنین آمده است: فلان لشکر شکست می‌خورد و فلان لشکر پیروز می‌شوند.

مدارج السالکین، ج 2 ص 489

جالب‌تر از این آقای إبن قیم جوزه در همان کتاب مدارج السالکین، جلد 2، صفحه 490 می‌گوید:

إبن تیمیه، استاد من، نسبت به امور باطنی و آینده من چند مورد خبر داد و دقیقاً همان‌طوری که إبن تیمیه خبر داده بود، به وقوع پیوست.

این آقایان برای إبن تیمیه که اگر بگوید من از لوح محفوظ اطلاع دارم، از آینده خبر دارم، هیچ اشکالی نمی‌گیرند، ولی اگر شیعه بیاید و بگوید که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، امیر المؤمنین (علیه السلام)، امام صادق (علیه السلام) سایر ائمه (علیهم السلام) از آینده خبر می‌دهند، آسمان و زمین خراب می‌شود و کفر شیعه ثابت می‌شود.

* * * * * * *

سوال:

در رابطه با مسجد جمکران توضیح بدهند. این مسجد چه قدر قدمت دارد؟

جواب:

مرحوم نوری (ره) در کتاب جنة المأوی، صفحه 286، حکایت 44 این قضایا را مفصل توضیح داده است. مرد بزرگواری به نام حسن جمکرانی در عالم رؤیا خدمت آقا ولی عصر (علیه السلام) می‌رسد و به دستور حضرت، مسجد را می‌سازد و برای صادق بودن رؤیایش یک نشانه‌ای می‌دهد که آن نشانه کاملاً جواب می‌دهد. آن گوشت بزی را که به افراد مریض و صعب العلاج داده بودند، همگی شفا پیدا کردند و این قضیه خیلی روشن است. الآن در شب‌های جمعه و شب‌های چهارشنبه، بعضاً بیش از 300 هزار نفر از شهر‌های مختلف به جمکران می‌آیند. من بعضی از دوستان را می‌شناسم از شهر قزوین، حدود 25 سال است که در تمام شب‌های چهارشنبه قبل از اذان صبح در آن‌جا حاضر می‌شوند. این را نیز بگویم که مردم اگر نتیجه نگیرند، 25 سال مرتب هر هفته نمی‌آیند. عنایات زیادی دیده شده است. من خودم چندین مورد را شخصاً از مسجد مقدس جمکران دیده‌ام.

* * * * * * *

 

سوال:

آیا امام زمان (علیه السلام) در همان دوران کودک غیبت‌شان آغاز شد؟ چند مدت طول کشید؟ ایشان در میان مردم چند سال زندگی عادی داشتند؟

جواب:

غیبت حضرت مهدی (علیه السلام) قبل از ولادتش آغاز شد. همانند حضرت موسی (علیه السلام). وقتی در سال 255 هجری به دنیا آمد، امام عسکری (علیه السلام) ایشان را به تعدادی از یاران خود نشان داد. هم‌چنین به تعدادی از شخصیت‌های بزرگ شیعه که از قم رفته بودند، امام زمان (علیه السلام) را نشان داد. آنها از حضرت سؤال کردند و حضرت هم جواب داد. غیبت رسمی حضرت هم بعد از شهادت امام عسکری (علیه السلام) در سال 260 هجری هجری آغاز شد و تا سال 329 هجری غیبت صغری بود و بعد از سال 329 هجری غیبت کبری آْغاز گردید.

 

منبع: http://www.valiasr-aj.com